Selasa, 12 Mei 2009

KERJASAMA PERDANGANGAN ANTARABANGSA (PAB): SUATU TINJAUAN TEORI YANG DIBERLAKUKANYA

KERJASAMA PERDANGANGAN ANTARABANGSA (PAB):
SUATU TINJAUAN TEORI YANG DIBERLAKUKANYA
Oleh: Syamsuri


A. Pendahuluan
Boleh dikatakan bahawa setiap Negara didunia ini terlibat dalam perdagangan antarabangsa. Walau bagaimanapun, darjah penglibatan ini berbeza antara sebuah Negara dengan Negara lain. Ada Negara yang kuat bergantung pada perdagangan antarabangsa dan ada juga Negara yang mana kegiatan perdanganan antarabangsa hanya dijadikan sebuah aktifiti ekonomi dalam lingkup kecil sahaja.
Perdangangan antarabangsa atau juga disebut perdangan asing ialah perdaganan yang melibatkan pertukaran barang aau perkhidmatan di antara satu Negara dengan Negara yang lainya. Ia adalah sama dengan kegiatan jual beli di antara individu dalam sesebuah Negara, tetapi kegiatan dagangan ini adalah lebih menyeluruh. Ini termasuk penghantaran dan penerimaan barangan dan perkidhmatan, pemindahan dana dalam pelbagai bentuk mata uang, pelaburan, pelesenan, pemborongan, pemfrancaisan, perbankan, pembrokeran insurans dan segala bentuk perundingan serta perjanjian.
Perdagangan antarabangsa ini sanggatlah penting bagi pertumbuhan ekonomi sesebuah Negara. Tiada Negara boleh maju tanpa dagangan dengan Negara-negara lain. Semua kegiatan ekonomi, sama ada dalam sector perindustrian, dagangan atau perkhidmatan, teknologi serta taraf hidup rakyat mempunyai kaitan dengan ekonomi Negara-negara lain melalui pengaliran dan perkhidmatan, modal teknologi dan sumber manusia. Kemajuan ini pula akan memanfaatkan Negara-negara rekan dagangannya. Keistimewaan perdaganan antarabangsa ialah Negara akan memperoleh keuntungan tanpa merugikan Negara-negara lain.
Sehingga istilah perdagangan antarabangsa pada saat-saat ini sudah menjadi hal yang lumrah dan wajar sekali serta lebih kompleks dengan adanya kerjasama ekonomi dan perdaganagan di antara Negara dan di antara kawasan atau wilayah beserta dengan kemudahan komunikasi dan perubahan dalam teknologi.

B. Latar belakang
Pada dasanya Teori konvensional tentang perdangan internasional telah memperlihatkan bahawa perdaganan dunia yang bebas dapat meningkatkan kesejahteraan Negara-negara yang terlibat didalamnya tersebut. Teori perdagangan dunia mempunyai thesis dasar bahwa setiap Negara mempunyai keunggulan comparative Absolute dan relative dalam menghasilkan suatu komoditas dibandingkan dengan Negara lain. Berdasarkan keunggulan komparatif tersebut, maka suatu Negara akan mengekspor komoditas yang mempunyai keunggulan yang lebih tinggi dan akan mengimport komoditas yang mempunyai keunggulan yang lebih rendah .
Pemikiran tentang teori perdangan antarabangsa ini wujud adalah hasil daripada kegiatan dasar merkantilisme yang diamalkan oleh sebahagian besar Negara perdaganan dunia pada abad ke-17 dan awal abad ke-18. Merkantilisme merupakan satu dasar ekonomi yang dijalankan untuk tujuan menambahkan kekayaan dan kekuasaan Negara melalui pemilikan logam-logam emas dan perak yang banyak.
Perdagangan antaranegara akan membawa dunia pada pengunaan-pengunaan sumber daya langka secara lebih efisien dan setiap Negara dapat melakukan perdagangan bebas yang menguntungkan dengan melakukan spesialisasi produksi sesuai dengan keunggulan komparatif yang dimiliki.
Maka pada makalah yang sanggat singkat dan simple ini penulis mencoba untuk mengkaji teori yang berlaku dalam perdagangan antarabangasa, sejauh mana teori itu dipergunakan, apa sebab-sebab yang mewajibkan pengunaan teori tersebut, adakah keistimewaan yang terkandung di dalam teoti itu, dan apa sahaja teori yang diberlakukanya, hingga mengapa diperlukanya perdagangan antarabangsa. Maka tidak menuntut kemungkinan adanya kekurangan dan kelemahan bahasan pada peper ini, menginggat banyaknya cakupan dalam perdaganan antarabanga sebagaimana hal-hal yang telah penulis jelaskan di atas.

C. Sejarah terjadinya perdagangan antarabangsa
Perdagangan internasional terjadi karena masing-masing pihak yang terlibat didalamnya merasa memperoleh manfaat dari adanya perdagangan tersebut. Dengan demikian perdagangan tidak lain adalah kelanjutan atau bentuk yang lebih maju dari pertukaran yang didasarkan atas kesukarelaan masing-masing pihak yang terlibat. Tentu saja pengertian “kesukarelaan” dalam perdagangan internasional harus diberi tanda petik, karena realitasnya kesukarelaan ini sebenarnya tidak selalu terjadi, namun paksaan yang mendorong terjadinya perdagangan internasional tersebut tidaklah selalu terlihat jelas.
Salah satu bentuk paksaan ini misalnya, terlihat pada perdagangan yang timbul sebagai akibat bantuan luar negeri yang mengikat (Tied aid/agency for internasional development). Apabila negara A menerima bantuan dari negara B tetapi dengan ketentuan bahwa bantuan (kredit) itu harus dibelanjakan di negara B, maka perdagangan yang timbul antara A dan B sebagai akibat pemberian bantuan itu jelas tidak sepenuhnya didasarkan atas kesukarelaan kedua belah pihak. Paksaan yang lebih halus lagi terlihat pada bentuk-bentuk perdagangan internasional yang merupakan ikutan dari perkembangan industrialisasi dalam negara-negara yang sedang berkembang yang dikuasai oleh perusahaan-perusahaan raksasa yang mempunyai cabang di berbagai negara dan berinduk di negara maju (perusahaan-perusahaan multinasional).
Pada mulanya Sejarah bermula sejak manusia mengenali sempadan kawasan ataupun negeri masing-masing. Di Eropah perdagangan antarabangsa dimulakan melalui penggunaan sungai sebagai jalan perdagangan yang mudah.
Sedangakna menurut Simcha Ronen (1986) menyatakan bahawa sejarah perkembangan Perdagangan antarabangsa dibahagikan kepada empat era yang utama bermula dari tahun-tahun 1500-1970-an iaitu;
Pada Era Komersial (1500-1850) bermula dari zaman penemuan kawasan-kawasan baru sehinggalah berakhirnya revolusi industri di Eropah . Bermotifkan mencari kekayaan peribadi dengan mengambil barangan yang difikirkan berharga dari negara yang ditemui. Dibawa pulang ke negara asal dan dijual dengan harga yang begitu tinggi hingga menyebabbkan pihak kerajaan melibatkan diri dalam perniagaan berkenaan. Maka timbulah syarikat seperti syarikat India British di India
Sedangkan pada Era Eksploratif (1850-1914) bermula selepas revolusi industri di Eropah hingga sebelum meletus Perang Dunia Pertama. Akibat revolusi industri,sektor indutri perlu bahan dan sumber-sumber yang jauh lebih murah utk menghasilkan produk siap. Yang ditimbulkan adanya konsep penjajahan iaitu menjajah Negara-negara yg mempunyai kepentingan kpd perkembangan industri mereka .
Pada Era Konsesi (1914-1945) bermaksud zaman dimana pemerintah berada di peringkat yg lemah dan tanggungjawab social dilaksanakan oleh pemilik syarikat asing yg besar. Guna membina rumah utk pekerja, perkhidmatan kesihatan, pendidikan, pengangkutan dan sebagainya.
Di Era Nasional (1945-1970)merupakan zaman dimana kebanyakan Negara-negara yg dijajah telah mencapai kemerdekaan masing-masing menerusi kesedaran di kalangan rakyatnya sendiri untuk menimbulkan konsep globalisasi dimana kebanyakan negara mencari bahan-bahan mentah dan tempat utk memasarkan barangan siap pakai.
Zaman yang kemudiannya merupakan zaman yang serba canggih dalam perniagaan antarabangsa seperti kemasukkan dan pemindahan alat-alat teknologi yang moden, perubahan peraturan dan undang-undang yang begitu ketara bg menangani masalah semasa.Ini menyebabkan syarikat multinasional menjadi semakin kompleks.

D. Sebab diberlakukanya perdagangan antarabangsa
Banyak alasan mengapa Negara-negara melibatkan diri dalam perdaganan antarabangsa. David Recardo mengembangkan teori keunggulan komperatif untuk menjelaskan perdagangan internasional atas dasar perbedaan kemampuan teknologi antar Negara. Maka dapatlah dikatakan bahawa adanya perdagangan antarabangsa disebabkan oleh adanya pegnkhususan dalam pengeluaran di Negara-negara tertentu. Pengkhususan ini berlaku disebabkan oleh beberapa factor iaitu (Factor anugrah semula jadi, perbezaan saiz pemilikan modal, kecakapan penduduk, perbedaan anugrah factor pengeluaran, perbedaan faedah mutlak dan faedah berbanding, dan perbezaan corak penggunaan).:
1. Factor anugrah semula jadi
Salah satu contoh dalam hal ini adanya perbezaan iklim antara sesebuah Negara dengan Negara lainya. Iklim di autralia didapati berbeza dengan iklim di Malaysia, menyebabkan jenis ternakan di Australia juga berbeda dengan jenis ternakan di Malayisia. Di Autralia lebih sesuai untuk beternak kambing biri-biri yang menyebabkan terkenalnya dengan hasil kain bulu, sedangkan di Malaysia lebih sesuai untuk ternak lembu penghasil daging. Di samping itu juga dari factor perbedaan kesuburna tanah. Ada Negara yang memiliki tanah yang subur dan ada juga yang memiliki tanah yang tidak subur.
2. Perbezaan saiz pemilikan modal.
Ada Negara yang memiliki modal banyak di samping pengunaan teknologi yang tingg (Negara kaya) dan ada juga Negara yang mimiliki modal sedikit dengan pengunaan teknologi yang rendah (Negara miskin). Adanya perbedaan ini menyebabkan wujudnya teknik dan jenis pengeluaran yang melibatkan kos yang tinggi seperti kapal terbang. Sebaliknya Negara miskin tidak akan mampu berbuat demikian.
3. Kecakapan penduduk.
Setiap Negara memiliki sifat, kemahiran dan kecakapan penduduk yang berbeza, yang semua itu dipengaruhi oleh alam sekitarnya. Negara Jepang mempunyai penduduk yang ramai dan mahir dalam hal teknologi dan sains sehingga banyak benda yang dikeluarkan semisal kereta, dan alat-alat elektrik lainya, sedangkan Indonesia masyarakat amnya mempunyai kemahiran dalam pengeluaran batik dan ukiran.
4. Perbedaan faedah mutlak dan faedah berbanding
Dengan adanya perbedaan faedah mutlak dan berbanding ini membolehkan suatu Negara untuk melakukan pengkhususan. Kerana dengan melalui pengkhususan, barang-barang dapat dikeluarkan dengan lebih cekap: banyak, murah dan berkualiti.
5. Perbedaan anugrah factor pengeluaran
Faktor pengeluaran yang berada di setiap Negara tidaklah sama seperti tanah, buruh, modal dan sumber-sumber semula jadi dari segi kualiti dan kuantiti.
6. Perbedaan corak penggunaan
Setiap Negara yang berbeza, akan memiliki perbedaan dalam corak pengunaan. Oleh kerananya sesetengah Negara mempunyai factor yang sama, tetapi pengeluaran barang-barang boleh berbeda akibat dari perbedaan corak penggunaan yang dimiliki di kalangan rakyat mereka.
7. Ketergantungan Politik
8. Adanya perusahaan multinasional (Multi -Sourci ng)
9. Kebutuhan dalam negeri kurang
10. Vent for Surplus (kelebihan barang yang diproduksi dalam negeri
Dari sini jelaslah bahawa sesebuah Negara tidak akan mampu mengeluarkan semua barangan. Mereka hanya mampu mengeluarkan barangan yang boleh diproses dan bersesuaian dengan factor anugrah, kemahiran penduduk, saiz modal dan teknologi yang dimilik selain tanah.
Dengan adanya perdagangan antarabangsa, setiap Negara akan dapat meninggikan taraf hidup masyarakat mereka, kerana kini lebih banyak barangan dan perkhidmatan yang boleh mereka gunakan, walaupun mereka tidak mampu mengeluarkannay sendiri.

E. Zaman peralihan daripada syarikat berasaskan tempatan kepada syarikat berasaskan perniagaan antarabangsa
Pada akhir-akhir ini ramai syarikat tempatan yang ikut masuk pada bursa saham, ini merupakan pertanda yang baik karena dengan tersenarainya syarikat di papan bursa saham ia mampu untuk mengukuhkan lagi kedudukan kewangan dan membesarkan lagi syarikat di segi penglibatan dan pengeluaran modal dari pada orang ramai. Di samping itu mereka juga berupaya untuk melebarkan lagi bidang perniagaan dengan cara melibatkan diri di arena antarabangsa. Dengan melibatkan diri di peringkat antarabangsa kita akan dapati setiap teknologi yang kita perolehi akan lebih baik lagi.
Ini semua memberikan pengaruh yang besar kepada syarikat tersebut, diantaranya ialah:
1. Barang syarikat apabila akan menembusi pasaran antarabangsa produk perlulah terlebih dahulu mampu menembusi pasarang tempatan untuk meyakinkan pula pasaran luar Negara. Maka dalam proses inilah sebenarnya syarikat mencoba untuk memenuhi keperluan pasar antarabangasa, sehingga ia di tuntut untuk mencapai pada tingkat standar internasional.
2. Dengan mengeluarkan produk besar-besar syarikat juga boleh menurunkan kos kerana seperti yang kita ketahui kos tetap akan kekal pada paras yang sama melainkan satu usaha dibuat untuk mengurangkannya menerusi pengeluaran produk dalam kuantiti yang banyak.
3. Penerokan barangan ke arena antarabangsa juga boleh meletakkan barangan syarikat diekanali dan sentiasa dikaitkan dengan nama barangan terutama sekali bila produk tadi diantara yang pertama keluar. Contohnya pepsodent, setiap orang bila mau beli obat gigi, maka dia akan bertanya dengan kata pepsodent.
4. Dari segi sumber daya manusia, kemanpuan para pengurus dalam membuat keputusan kerana mereka di dedahkan dengan gaya pengurusan suasana di dalam persekitaran yang berbagai, sehingga ini semua dapat membantu mereka untuk melihat potensi masa depan pada syarikat tersebut.
5. Perolehan dana untuk mengukuhkan kedudukan kewangan syarikat, apabila syarikat mempunyai operasi di luar Negara maka syarikat boleh membuat pinjaman di institusi kewagan di Negara ia beroperasi.



F. Manfaat dari perdagangan antarabangsa terhadap negara yang terbabit.
Masing-masing negara memiliki faktor-faktor produksi neo-klasik ( tanah, tenaga kerja, modal ) dalam perbandingan yang berbeda-beda, sedang untuk menghasilkan sesuatu barang tertentu diperlukan kombinasi faktor-faktor produksi yang tertentu pula.
Namun demikian tidaklah berarti bahwa kombinasi faktor-faktor produksi itu adalah tetap. Jadi untuk menghasilkan sesuatu macam barang tertentu fungsi produksinya dimanapun juga sama, namun proporsi masing-masing faktor produksi dapatlah berlainan ( karena adanya kemungkinan penggantian / subtitusi faktor yang satu dengan faktor yang lainnya dalam batas-batas tertentu ). Maka dari itulah sepatutnya negara itu menjalin hubungan dengan negara lainya guna terpenuhi seluruh keperluan di negara tersebut. Karenya perdagangan antarabangsa dapat memberikan kontribusi yang positif terhadap Negara yang terbabit.
Pertama, perdagangan antarabangsa membolehkan sesebuah Negara memperoleh barang yang mereka sendiri tidak dapat mengleuarkannya oleh kerana perbezaan dari segi anugrah factor antara Negara-negara, Kondisi geografi, iklim, tingkat penguasaan IPTEK dan lain-lain. Dengan adanya perdagangan internasional, setiap negara mampu memenuhi kebutuhan yang tidak diproduksi sendiri.
Misalnya, dengan adanya perdagangan antarabangsa, Negara-negara yang tidak mempunyai sumber asli seperti petroleum masih dapat memperolehnya melalui hubungan perdagangan mereka dengan Negara-negara pengeluar petroleum. Sebaliknya Negara pengeluar minyak yang tidak dapat mengeluarkan gandum, boleh juga memperolehnya melalui perdagangan antarabangsa.
Kedua, ahli ekonomi yakin bahawa Negara-negara yang terlibat dengan perdagangan antarabangsa akan mencapai tingkat pengeluaran, penggunaan dan kebajikan ekonomi, melebihi batas kemungkinan-kemungkinan pengeluaran yang ada dalam sebuah Negara apabila perdangangan antarabangsa tidak ada.
Ketiga, Memperoleh keuntungan dari spesialisasi
Sebab utama kegiatan perdagangan luar negeri adalah untuk memperoleh keuntungan yang diwujudkan oleh spesialisasi. Walaupun suatu negara dapat memproduksi suatu barang yang sama jenisnya dengan yang diproduksi oleh negara lain, tapi ada kalanya lebih baik apabila negara tersebut mengimpor barang tersebut dari luar negeri.
Keempat, meningkatkan efisiensi Produktifitas
Ketika sebuah Negara dengan Negara yang lainya ada kesamaan dalam dua hal barang akan tetapi kemampuan untuk memproduksi barang tersebut ada kalanya memerlukan cost/biaya yang lebih besar maka dari itulah keuntungan bagi Negara yang mengadakan kerjasama tersebut dapat mengefisiensikan produktifitasnya dengan menitik beratkan pada barang yang sedikit biaya pengeluaranya.
Kelima, Menambah Devisa Negara melalui duti.
Secara langsung dengan diberlakukanya perdagangan antarabangsa maka dari segi devisa Negara akan bertambah, seiring dengan alur pertukaran barang import. Penambahan devisa tersebut bias melalui tariff/cukai atau duti keatas barang yang diimport.
Keenam, memperoleh perluasan daerah pemasaran serta dapat meningkatkan kualitas produksi
Dengan diberlakukanya sebuah kerjasama antara bangsa dalam perdagangan maka dalam hal pemasaran pun akan menjadi meluas dibandingkan sebelum terjadinya huubngan tersebut, kerana diawal mula pemasaran hanya akan berjibaku pada tempatan sahaja, sehingga daya saing dan kadar kualitas kurang diperhatikan.

G. Sebab diberlakukannya teori perdangan antarabangsa
Sebelum diuraikan sebuah teori perdaganan antarabangasa, perlu dinyatakan disini bahawa teori perdaganan antarabangsa boleh dianggap sebagai lanjutan daripada teori umum, tetapi lebih khusus kepada masalah yang dihadapi oleh hubungan perdagangan di antara Negara-negara. Walaupun pada dasarnya penekanan diberikan kepada perdangangan antara Negara, tetapi teori ini juga boleh digunakan untuk masalah perdaganan antara unit-unit ekonomi.
Terdapat beberapa alasan ekonomi yang memerlukan kita mengkaji teori perdaganan antarabangsa, iaitu:
1. Terdapat beberapa perbezaan yang besar dari segi darjah mobilitas sumber-sumber dalam negeri dan di antara Negara. Manusia sebagai actor buruh dalam pengeluaran, seringkali terhalang kebebasannya untuk bergerak di antara Negara, walaupun mereka bebas memilih tempat tinggal di dalam Negara sendiri.
2. Keseluruhan persekitaran ekonomi bagi unit-unit ekonomi industry adalah lebih homogen di dalam sebuah Negara berbanding dengan unit-unit ekonomi yang terletak di dalam Negara lain. Misalnya, kegiatan ekonomi dalam Negara terikat kepada kadar percukaian yang sama, menggunakan infrastruktur ekonomi yang sama, seperti perhubungan pengangkutan dan kemudahan maklumat yang serupa.
3. Sementara keadaan persekitaran sosiopolitik selalunya berbeza di antara Negara, ia adalah lebih seragam di dalam Negara. Firma perniagaan dan pengguna dalam Negara berada dalam rangka kerja perlingdungan yang sama. Ini memudahkan ahli perniagaan berurus niaga dengan unit ekonomi yang lain walalupun terpisah dari segi geografi.

H. Keistimewaan teori perdagangan antarabangsa
Perdagangan merupakan kegiatan ekonomi yang telah berlangsung selama ribuan tahun yang merupakan bagian penting dalam perkembangan peradaban manusia. Dalam perdagangan terdapat banyak aspek yang terlibat. Adanya aktifitas perdagangan berawal dari sebab alamiah seperti kebutuhan untuk memenuhi kebutuhan dasar karena tidak bisa produksi sendiri pada masa prasejarah maupun oleh sebab ingin mendapatkan keuntungan dan alasan politis di masa modern.
Persoalan mengapa setiap Negara berdagang adalah sama dengan persoalan mengapa individu melibatkan diri dalam proses jual beli. Jawapannya ialah untuk mendapatkan faedah atau keuntungan daripada proses perdangangan atau daripada proses jual beli tersebut. Mungkin terdapat tujuan-tujuan lain tapi motivasi yang asas dalam perdangagan antarabangsa ini ialah faedah atau keuntungan yang diperoleh daripada perdangangan tersebut.
Perdaganan antarabangsa mempunyai persamaan dengan semua jenis perdagangan, walaupun perdagangan itu merupakan perdagangan dalam Negara. Ini disebabkan masalah yang dihadapi dalam jenis-jenis perdagangan ini dengan perdagangan antara bangsa adalah serupa.
Walau bagaimanapun, terdapat beberapa keistimewaan dari pada perdagangan antarabangsa yang tidak ada pada jenis-jenis perdangangan dalan Negara sendiri. Antara keistimewaan tersebut ialah: Pergerakan factor-faktor pengeluaran yang tidak bebas, Keadaan sosio-politik yang berbeza, dan pengkhususan ekonomi.
Dalam proses pengeluaran terdapat empat factor pengeluaran yang penting iaitu pengusaha, buruh, tanah dan modal. Pengusaha dan buruh dapat digolongkan pada sebagai guna tenaga. Guna tenaga ini selalunya bebas berpindah dari sebuah tempat ke tempat yang lain dalam Negara yang sama, sebaliknya mereka tidak bebas berpindah dari sebuah Negara ke Negara yang lain. Ini disebabkan karena adanya perbezaan tiap-tiap Negara dari segi undang-undang pekerjaan, pengeluaran lessen pekerjaan dan lain-lain.
Begitupun dalam permodalan juga mengalami masalah. Disebabkan setiap Negara mempunyai undang-undang berbeda, baik dari segi pengaliran modal ke Negara asing atau pengaliran masuk modal asing ke dalam Negara itu. Inilah yang menyebabkan para pengusaha dan pengeluar tidak sewenang-wenangnya mengeluar dan menanam modal mereka di Negara asing. Begitupun pertukaran tanah juga sulit akan diberlakukanya kecuali melalui peperangan.
Dengan demikian factor pengeluaran seperti buruh, pengusaha, modal dan tanah adalah tidak bebas bergerak antaran Negara-negara, factor-faktor tersebut hanya bebas bergerak dalam Negara masing-masing sahaja. Sebagai kesimpulan dapatlah dikatakan bahawa keistimewaan yang terdapat pada toeri perdangangan antarabangsa adaal adanya factor pengeluaran yang tidak bebas bergerak, keadaan tidak homogeny baik dari segi undang-undang mahupun kemudahan sosiopolitik dan jenis pengeluaran yang menyebabkan adanya pengkhususan antara Negara-negara yang terlibat dalam perundagan antarabangsa.


I. Teori perdagangan antarabangsa
1. Tori merkantilisme
Merkantilisme adalah suatu aliran/filsafat ekonomi yang tumbuh dan berkembang dengan pesat pada abad 16 s.d 18 di Eropa Barat. suatu falsafah ekonomi berdasarkan keyakinan bahwa kemakmuran suatu negara bergantung pada harta yang terakumulasi (emas), maka Untuk meningkatkan kemakmuran negara hendaknya meningkatkan ekspor dan mengurangi impor .
Teori ini mempercayai bahawa kerajaan perlu terlibat di dalam pertukaran barangan di antara Negara untuk mewujudkan kekayaan. Di mana-mana Negara sekali pun, ini merupakan perkara pokok untuk sesebuah Negara berkembang. Secara mudah sesebuah Negara lebih suka supaya eksport mengatasi import kerana dengan berbuat demikian Negara akan memperoleh lebih banyak wang tukaran asing berbanding dengan membeli dari luar dengan banyak.
Konsep ini digunakan ketika zaman penjajah untuk menakluk dan mengeluarkan sumber kekayaan Negara yang dijajahi. Dagangan menjadi pesat di antara Negara maju kepada Negara mundur dan bukan sebaliknya. Penekanan diberikan kepada banyak eksport berbanding import untuk mendapatkan kuasa.
Ide pokok Merkantilisme adalah sebagai berikut:
• Suatu Negara/Raja akan kaya, makmur dan kuat bila ekspor lebih besar daripada impor ( X > M ).
• Surplus yang diperoleh dari selisih ( X - M ) atau ekspor neto yang positif tersebut diselesaikan dengan pemasukan logam mulia ( LM), terutama emas dan perak dari luar negeri.
• Pada waktu itu LM digunakan sebagai alat pembayaran sehingga negara/raja yang memiliki LM yang banyak akan kaya, makmur dan kuat.
• LM tersebut digunakan untuk membiayai armada perang guna memperluas perdagangan luar negeri dan penyebaran agama.
• Kebijakan merkantilisme menjalankan perdagangan (trade policy) sebagai berikut:
a.Mendorong ekspor sebesar-besarnya, kecuali LM
b.Melarang/membatasi impor dengan ketat, kecuali LM.
Merkantilisme pada prinsipnya merupakan suatu paham yang menganggap bahwa penimbunan uang, atau logam mulia yang akan ditempa menjadi uang emas ataupun perak haruslah dijadikan tujuan utama kebijakan nasional. Pada saat merkantilisme lahir, system masyarakat pada saat itu berdasarkan feodalisme. Sistem feodal pada dasarnya menanggapi kebutuhan penduduk akan perlindungan terhadap gangguan perampok. Jaminan keselamatan tersebut diberikan oleh para raja terhadap para bangsawan, kerabat, dan bawahannya. Sistem inilah yang melahirkan tuan tanah, bangsawan, kaum petani, dan para vassal yaitu raja-raja kecil yang diharuskan untuk membayar upeti terhadap raja besar. Ketika merkantilisme mulai berkembang, sistem feodalisme yang usang sedikit demi sedikit mulai terkikis, hak-hak istimewa yang dimiliki oleh para tuan tanah dan para bangsawan mulai dihapus, lapisanlapisan sosial yang melekat pada sistem feodal mulai dihilangkan, cara produksi dan distribusi gaya feudal pun mulai ditinggalkan.
Mengapa merkantilisme menitikberatkan pada penimbunan uang atau logam mulia? Pada saat itu Eropa tumbuh sebagai basis kekuatan industri dan perdagangan baru di dunia, di mana peran para pedagang sangatlah besar. Hal ini juga didorong karena ketika itu Negara-negara seperti Spanyol, Portugal, Inggris, Prancis, dan Belanda sedang giat-giatnya melakukan pelayaran internasional guna mencari daerah-daerah baru yang dapat dijadikan sebagai koloni-koloni mereka. Karena uang adalah bentuk kekayaan yang paling luwes penggunaannya dan dapat dipercaya, dengan uang pula seseorang dapat membeli apa saja, uang dapat diterima di seluruh dunia, maka penimbunan uang dalam bentuk logam mulia dirasakan merupakan usaha paling tepat pada saat itu dalam rangka menumpuk kekayaan suatu negara. Penumpukkan kekayaan dalam bentuk logam mulia juga jauh lebih efisien karena tidak makan tempat dan juga yang pasti tahan lama, bandingkan jika penumpukkan kekayaan pada saat itu hanya dalam bentuk gandum atau hasil pertanian lainnya.
Kelebihan dari teori merkantilisme adalah negara akan memperbesar jumlah ekspor karena negara/raja akan kaya, makmur dan kuat bila ekspor > impor. Sedangkan kelemahan dari teori merkantilisme yaitu LM yang digunakan sebagai alat pembayaran akan menyebabkan banyaknya jumlah uang yang beredar sehingga akan terjadi inflasi dan harga barang impor menjadi rendah, akhirnya LM berkurang.

2. TEORI KLASIK
Ekonomi klasik resmi berdiri ketika Adam Smith mengeluarkan bukunya yang berjudu An Inquiry into Nature and Causes of the Wealth of Nations, yang biasa disingkat dengan Wealth of Nations. Dalam bukunya, Adam Smith mau menjelaskan apa yang sejak itu merupakan pokok masalah ekonomi modern yakni bagaimana meningkatkan kekayaan/kemakmuran suatu Negara dan bagaimana kekayaan tersebut didistribusikan.
Berdasarkan pada faedah ini beliau Adam smith mengandaikan bahwa tiap-tiap Negara boleh mengeluarkan satu atau lebih barang mengikut kos sebenar yang lebih rendah berbanding dengan Negara yang berdagangang denganya. Maka seterusnya tiap-tiap Negara mendapat keuntngan dengan hanya mengkhususkan dalam pengeluaran barang yang Negara berkenaan mempunyai faedah mutlak. Maksudnya Negara berkenaan mengeluarkan barang mengikut kos sebenar yang paling rendah berbanding dengan Negara lain. Kemudian Negara berkenaan mengeksport barang terebut dan seterusnya mengimport barang lain yang dikeluarkan mengikut kos sebenar yang lebih tinggi berbanding dengan Negara lain.
Yang dimaksud dengan kos sebenar menurut Adam Smith ialah jumlah masa buruh yang dikehndaki untuk mengeluarkan satu barang. Analisis ini berdasarkan pada teori nilai buruh yang mengatakan bahawa barang ditukar antara satu sama lain mengikut nisbah jumlah masa buruh yang dikehendaki untuk mengeluarkan barang tersebut.
Dan pada Prinsip teori ini menyatakan bahawa sesebuah Negara dianggap sebagai mempunyai kelebihan mutlak dalam pegeluaran sesuatu barangan, jika ia boleh mengeluarkan jumlah barangan yang sama banyak dengan menggunakan lebih sedikit factor pengeluaran, atau ia dapat mengeluarkan barang yang lebih banyak dengan menggunakan factor pengeluaran yang sama, berbangding dengan Negara lain .

a. Teori Faedah Mutlak
Misalnya untuk mengeluarkan satu kilogram beras memerlukan dua jam buruh dan untuk mengeluarkan satu kilogram ikan memerlukan satu jam buruh, maka kadar pertukaran antara beras dengan ikan ialah pada kadar atau nisbah dua kilogram ikan dengan satu kilogram beras. Oleh yang demikian teori mengandaikan bahawa factor pengeluaran yang digunakan dalam proses pengeluaran barang tersebut adalah hanya terdiri daripada buruh. Atau input yang digunakan dalam proses pengeluaran ataupun kos pengeluaran ialah jumlah masa buruh yang terlibat.
Contoh konsep faedah mutlak;
Misalnya terdapat dua buah Negara sahaja (Malaysia dan jepang) kedua buah Negara ini mgeluarkan dua buah barang, iaitu (makanan dan kereta).
Negara Makanan Kereta (unit)
Malaysia 10 tan 5
Jepang 4 tan 10

Oleh karena itu Malaysia mempunyai buruh yang mahir dalam perusahaan makanan maka, dalam setiap tahun seseorang buruh dapat mengeluarkan 10 tan makanan dalam pertanian, jika dalam perindustrian menghasilkan 5 unit kereta dalam setahun. Sebaliknya Negara Jepang karena mereka mahir dalam perindustrian dalam setahun satu buruh dapat menghasilkan 10 unit kereta, sedangkan dalam pertanian hanya 4 tan. Ini berarti buruh Malaysia lebih tinggi daripada buruh jepang dalam hal pertanian, sebaliknya dalam hal perindustrian Negara Jepang lebih unggul dari Malaysia. Oleh yang demikian kita dapatlah mengatakan bahawa Malaysia mempunyai faedah mutlak dalam pengeluaran makana, sementara Jepang pula mempunyai faedah mutlak dalam pengeluaran kereta.

b. Teori faedah berbanding
David recardo dalam bukunya principle of political economy (1817), telah menunjukan dengan jelas bahawa faedah mutlak atau kadangkala disebut juga sebagai faedah kos mutlak bukanlah merupakan syarat yang penting untuk membolehkan dua buah Negara yang berdagang antara satu sama lain mendapat faedah atau keuntungan. Sebaliknya, perdangangan ini juga boleh member faedah atau keuntngan kepada kedua-dua buah Negara berkenanan setakat adanya perbedaan dalam harga berbanding, yakni apabila nisbah kos benar bagi dua atau lebih barang adalah berbeza antara Negara tersebut. Secara ringkas, katakana perdaganang adalah bergantung pada berbedaan dalam kos berbanding dan sebuah Negara itu boleh mendapat faedah atau keuntungan jika berdagang dengan Negara lain, walaupun kos benarnya lebih tinggi (atau rendah) dalam semua barang. Keadaan semacam ini dapat dijelaskan dengan contoh sebagai berikut:
Contoh:
Seandainya jumlah keluaran seorang buruh dalam setahun di Malaysia dan di Jepang adalah:
Negara Makanan/tan Kereta(unit)
Malaysia 5 1
Jepang 10 4

Pada table tersebut menunjukan bahawa seorang buruh di Malaysia pada massa satu tahun hanya mampu mengeluarkan 5 tan makana atau 1 unit kereta, berbanding dengan di Jepang yang dalam satu tahun mampu mengeluarkan 10 tan makanan atau 4 unit kereta. Artinya buruh yang ada di Jepang dapat mengeluarkan dua kali ganda (10/5) makanan daripada buruh yang ada di Malaysia, sementara dalam kereta dapat mengeluarkan empat kali ganda (4/1) daripada buruh di Malaysia. Dengan perkataan lain buruh di Jepang lebih produktif dalam kedua-dua keluaran berbandingkan dengan buruh Malaysia.
Dari pada table di atas maka disetiap Negara dapat menaikan pengeluaran satu-satu barang dengan memindahkan buruh dari sebuah indsutri ke industry yang lain. Misalnya jika Malaysia hendak menaikan pengeluaran kereta dalam satu tahunnya 1 ketera, maka ia harus rela melepas atau memindahkan 5 tan makanan, begitu juga jepun bila hendak menaikan dalam pengeluran kereta dalam satu tahun 4 unit kereta, maka ia harus melepaskan 10 tan makanan.































c. Teori keunggulan Absolut
Argumentasi: Kemampuan suatu bangsa untuk memproduksi suatu barang dengan jumlah input yang sama lebih banyak dari pada negara lain (suatu bangsa dapat membeli dari bangsa lain maupun menjual hasil yang berlebih)
Ilustrasi Teori Keunggulan Absolut: Dalam persaingan sempurna dan tidak ada biaya transportasi. Negara akan mengkhususkan diri dalam memproduksi barang2 yang dapat diproduksi dengan lebih efisien (dgn jumlah input sama dalam kurun waktu sama,menghasilkan lebih banyak). keuntungan yang dinyatakan dalam banyakanya jam/hari kerja yang diperlukan untuk melakukan/menghasilkan satu barang. Menurut adam smith keunggulan absolute terjadi kerana pembagian kerja internasional dan spesialisasi produksi. Oleh karenanya produsen dapat menghasilkan barang dengan biaya yang relative rendah/murah disbanding dengan Negara lain.
Contoh teori absolute:
Negara Tekstil Beras Term of trade
Indonesia 30 m 20 ton 1 tekstil = 2/3beras
Malaysia 10 m 40 ton 1 tekstil = 4 beras

Artinya dengan mengunakan jam kerja yang sama ternyata Indonesia lebih banyak menghasilkan tekstil iaitu 30 meter, dan Malaysia menghasilkan 40 ton beras.
Dengan demikian dapat disimpulkan bahawa Indonesia unggul mutlak/absolute dibandingkan dengan Malaysia, maka Indonesia boleh mengekspor tekstil ke Malaysia sebaliknya Malaysia mengekspor beras ke Indonesia.

d. Teori Keunggulan Komperatif
Konsep perdagangan dunia secara umum dibangun berdasarkan pemikiran keunggulan komparatif dan daya saing yang berbeda antara negara. Jika negara-negara berproduksi dan berdagang dengan mengacu pada keunggulan komparatif dan persaingan, maka diyakini akan meningkatkan efisiensi penggunaan sumberdaya yang langka sehingga tercapai tingkat kesejahteraan dunia yang lebih baik. Keunggulan komparatif merupakan konsep yang telah berusia 250 tahun namun tidak tergoyahkan hingga saat ini. kerana konsep keunggulan kooperatif dalam hubungan internasional akan memberikan dampak yang jauh lebih menjanjikan dibandingkan dengan konsep keunggulan komparatif dan daya saing. Secara matematika diperlihatkan bahwa sikap kooperatif dalam hubungan negara-negara akan memberikan lebih banyak manfaat terutama dalam menciptakan efisiensi dunia, distribusi pendapatan, kesejahteraan yang lebih tinggi dan kedamaian dunia. Sedangkan janji yang diberikan oleh konsep keunggulan komparatif dalam pasar bersaing hanyalah sebuah ilusi.
Suatu negara yang memiliki kelemahan absolut dalam memproduksi dua barang dibanding negara lain namun memiliki suatu keunggulan komparatif atau relatif dalam memproduksi barang dimana kelemahan absolutnya berkurang,masih dapat berdagang dengan negara lain
Menurut pandangan teori Ricardo dalam perdanganan antarabangasa ia mengatakan bahawa semua Negara akan memetik keuntungan dari keikutsertaanya dalam kancah dunia perdagangan antarabangasa. Dan juga menurutnya pula bahawa keunggulan komperatife ialah keunggulan yang diperolehi oleh suatu Negara kerana dapat memproduksi barang dengan biaya yang relaitife lebih murah dibandingdengan Negara lain.
Ia juga menambahkan bahawa keuntungan itu diperoleh oleh Negara yang mempunyai kemampuan teknologi lebih rendah secara mutlak di semua sector ekonomi daripada Negara mitra dagangnya.
Konsep keunggulan komperatif Ricardo ini atas dasar asumsi berikut:
a. Dua Negara masing-masing memproduksi dua jenis komoditi dengan hanya menggunakan satu factor produksi , tenaga kerja.
b. Kedua komoditi yang diproduksi bersifat identik (homogeny) baik antar industry maupun antarbangsa.
c. Komoditi terebut juga dapat dipindahkan antar Negara dengan biaya nol;
d. Tenaga kerja merupakan factor produksi yang bersifat homogeny dalam suatu Negara, namun bersifat heterogen (tidak identik) antar Negara.
e. Pasar barang dan pasar tenaga kerja di kedua Negara di asumsikan dalam persaingan sempurna. Perusahaan-perusahaan di kedua Negara diasumsikan untuk mencapai keunggulan yang maksimal, sementara tujuan konsument adalah memaksimalkan kepuasan.
Contoh keunggulan komperatif;
Negara Rempah Permadani Term of trade
Indonesia 250 kg 200 unit 1 permadanai = 1,25 kg rempah 1 rempah = 0,8 permadani
Singapore 400 kg 800 unit 1 permadani = 0,5 kg rempah 1 rempah = 2 permadani

Berdasarkan table tersebut sepintas nampak bahawa Singapore memiliki keunggulan kedua produk seolah tidak memungkinkan terjadinya pertukaran atau perdagangan antar dua Negara tersebut. Tetapi masih memungkinkan adanya pertukaran barang dengan melihat adanya dasar tukar dalam negeri;
- Indonesia: untuk memproduksi 1 permadani harus mengorbankan 1,25 kg rempah, sedangkan untuk memproduksi 1 rempah : harus mengorbankan 0,8 permadani
- Singapore : untuk memproduksi 1 permadani harus mengorbankan 0,5 kg rempah, sedangkan untuk memproduksi 1 rempah : harus mengorbankan 2 permadani
Maka secara komperative berdasarkan pengorbanan yang paling kecil, maka Indonesia masih memungkinkan untuk memproduksi rempah sedangkan Singapore memungkinkan memproduksi permadani, dengan demikian ada kemungkinan pertukaran barang untuk kedua Negara itu.

3. TEORI MODERN
Perdagangan antar negara maju pesat sejak pertengahan abad 19 sampai dengan sekarang. Keamanan serta kedamaian dunia (sebelum perang dunia I) memberikan saham yang besar bagi perkembangan perdagangan internasional yang pesat. Teori klasik nampaknya mampu memberikan dasar serta penjelasan bagi kelangsungan jalannya perdagangan dunia. Hal itu terlihat dari usaha masing-masing negara yang ikut didalamnya untuk melakukan spesialisasi dalam produksi, serta berusaha mengekspor barang-barang yang paling sesuai atau menguntungkan bagi mereka. Negara-negara/daerah-daerah tropik berusaha untuk menspesialisasikan diri mereka dalam produksi serta ekspor barang-barang yang berasal dari pertanian, perkebunan, dan pertambangan, sedangkan Negara-negara sedang, yang relatif kaya akan modal, berusaha untuk menspesialisasikan diri mereka dalam produksi serta ekspor barang-barang industry. Heckscher-Ohlin mengemukakan konsepsinya yang dapat disimpulkan sebagai berikut :
1. Bahwa PAB tidaklah banyak berbeda dan hanya merupakan kelanjutan saja dari perdagangan antar daerah. Perbedaan pokoknya terletak pada masalah jarak. Atas dasar inilah maka Ohlin melepaskan anggapan ( yang berasal dari teori klasik ) bahwa dalam perdagangan internasional ongkos transport dapat diabaikan.
2. Bahwa barang-barang yang PAB tidaklah didasarkan atas keuntungan alamiah atau keuntungan yang diperkembangkan (natural and acquired advantages dari Adam Smith ) akan tetapi atas dasar proporsi serta intensitas factor-faktor produksi yang digunakan untuk menghasilkan barang-barang itu .
Pada tahun 1920-an para ahli ekonomi mulai mempertimbangkan fakta bahwa kebanyakan industri memperoleh keuntungan dari skala ekonomi (economies of scale) yaitu dengan semakin besarnya pabrik dan meningkatnya keluaran, biaya produksi per unit menurun. Ini terjadi karena peralatan yang lebih besar dan lebih efisien dapat digunakan, sehingga perusahaan dapat memperoleh potongan harga atas pembelian-pembelian mereka dengan volume yang lebih besar dan biaya-biaya tetap seperti biaya penelitian dan pengembangan serta overhead administratif dapat dialokasikan pada kuantitas keluaran yang lebih besar. Biaya-biaya produksi juga menurun karena kurva belajar (learning curve). Begitu perusahaan memproduksi produk lebih banyak, mereka mempelajari cara-cara untuk meningkatkan efisiensi produksi, yang menyebabkan biaya poduksi berkurang dengan suatu jumlah yang dapat diperkirakan. Skala ekonomi dan kurva pengalaman (experience curve) mempengaruhi perdagangan internasional karena memungkinkan industri-industri suatu negara menjadi produsen biaya rendah tanpa memiliki faktor-faktor produksi yang berlimpah. Perdagangan internasional timbul utamanya karena perbedaan-perbedaan harga relatif diantara negara. Perbedaan-perbedaan ini berasal dari perbedaan dalam biaya produksi, yang diakibatkan oleh :
1. Perbedaan-perbedaan dalam perolehan atas faktor produksi.
2. Perbedaan-perbedaan dalam tingkat teknologi yang menentukan intensitas faktor yang digunakan.
3. Perbedaan-perbedaan dalam efisiensi pemanfaatan faktor-faktor.
4. Kurs valuta asing. Meskipun demikian perbedaan selera dan variabel permintaan dapat membalikkan arah perdagangan.
Teori perdagangan internasional jelas menunjukan bahwa bangsa-bangsa akan memperoleh suatu tingkat kehidupan yang lebih tinggi dengan melakukan spesialisasi dalam barang-barang dimana mereka memiliki keunggulan komparatif dan mengimpor barang-barang yang mempunyai kerugian secara komparatif. Pada umumnya hambatan-hambatan perdagangan yang memberhentikan mengalirnya barang-barang dengan bebas akan membahayakan kesejahteraan suatu bangsa.

a. Teori Heckscher-Onlin, Teori Factor Endowment oleh Eli Heckser (1919)-bertil Ohlin (1933)
Andaian-adaian tertentu yang berbeda di antara Negara-negara banyak mendapatkan perhatian di dalam persuratan ekonomi. Teori Heckscher-Ohlin mengenai pertumbuhan perdaganan mengandaikan :
a. Bahawa Negara-negara adalah dicirikan oleh factor anugrah yang berbeza
b. Terdapat intensif factor yang berbeza di antara keluaran.
c. Akan tetapi di segi lain terdapat penggunaan factor intensif yang sama bagi pengeluaran jenis barangan yang sama di semua Negara yang terlibat.
Dari andaian-andaian di atas, dapatlah kita membuat beberapa andaian baru bagi menentukan pengkhususan Negara-negara yang terlibat, iaitu terdapat dua buah Negara, Negara A dan negera B masing-masing mempunyai bandingan milikan modal yang sama banyak, tetapi Negara A miliki jumlah badingan buruh yang lbih banyak daripada yang dimiliki di Negara B. dengan ini kadar modal buruh yang dimiliki oleh Negara B lebih besar daripada yang dimiliki oleh Negara A.
Modal ≥ Modal
Buruh B Buruh A

Dalam pada itu kadar buruh modal yang dimiliki oleh Negara B adalah lebih kecil daripada yang dimiliki Negara A.
Buruh ≤ Buruh
Modal B Modal A

Dengan andaian-andaian diatas dapat dibuat kesimpulan bahawa Negara B yang mempunyai kadar modal-buruh yang lebih banyak akan membuat oengkhususan dalam pengeluaran pakaian, kerana pakaian merupakan factor intensif modal. Negara A pula yang mempunyai kadar buruh-modal lebih besar akan mengkhusus dalam pengeluaran makanan yang memerlukan factor intensif buruh.
Oleh kerananya Negara akan mengexpor produk yang menggunakan secara intensif factor produksi mereka yang berlimpah(karena biaya pasti lebih rendah) dan mengimpor produk yang memerlukan faktor produksi mereka yang langka. Beda dengan Ricardo adalah penekanan perdagangan internasional berdasarkan faktor sumber daya yang dimiliki, bukan berdasarkan produktivitas.
Jadi teori Heckscher-Ohlin dalam batas-batas definisinya menyatakan bahwa :
1. Sesuatu negara akan menghasilkan barang-barang yang menggunakan faktor produksi yang relatif banyak (dalam arti bahwa harga relative faktor produksi itu murah), sehingga harga barang-barang itu relatif murah karena ongkos produksinya relatif murah. Karena itu Indonesia yang memiliki relatif banyak tenaga kerja sedang modal relatif sedikit sebaiknya menghasilkan dan mengekspor barang-barang yang relatif padat karya.
2. Dengan mengutamakan produksi dan ekspornya pada barang-barang yang menggunakan faktor produksi yang relatif banyak, maka harga faktor produksi yang relatif banyak akan naik. Dalam hal ini “relative banyak” menunjuk kepada jumlah phisiknya, bukan harga relatifnya. Karena harga relative kedua macam barang itu sebelum perdagangan berjalan adalah berlainan, maka Negara yang memiliki faktor produksi tenaga kerja relatif banyak akan cenderung untuk menaikan produksi barang yang padat karya dan mengurangi produksi barangnya yang padat modal.
3. Negara itu akan mengekspor barangya yang padat karya dan mengimpor barang yang padat modal. Dengan demikian perdagangan internasional akan mendorong naik harga faktor produksi yang relatif sedikit. Sebagai akibatnya untuk negara yang memiliki faktor produksi modal relatif banyak, upah akan turun sedang harga modal –tingkat bunga – akan naik. Jadi perdagangan internasional cenderung untuk mendorong harga faktor produksi yang sama, antara negara menjadi sama pula (equalization of factor price).
Harga barang yang sama dapat berlainan di negara yang berlainan karena harga dicerminkan oleh ongkos produksi (apabila permintaan dianggap sama), sehingga perbedaan harga timbul karena perbedaan ongkos produksi. Menurut Ricardo & Mill, Ongkos produksi ditentukan oleh banyaknya jam kerja yang dicurahkan untuk membuat barang itu. Jadi apabila untuk membuat barang yang sama diperlukan banyak jam yang berlainan bagi negara yang berlainan tersebut, maka ongkos produksinya juga akan berlainan. Perbedaan dalam banyak jam kerja menurut teori Ricardian (klasik) disebabkan karena perbedaan dalam teknik produksi (atau tingkat teknologi), perbedaan dalam ketrampilan kerja (produktivitas tenaga kerja), perbedaan dalam penggunaan faktor produksi atau kombinasi antar mereka. Dengan kata lain ongkos produksi untuk membuat barang yang sama berlainan karena fungsi produksinya lain. Menurut Heckscher – Ohlin, ongkos produksi ditentukan oleh penggunaan faktor produksi atau sumber daya. Jadi apabila faktor produksi itu digunakan dalam proporsi dan intensitas yang berlainan, walaupun tingkat teknologi dan produktivitas tenaga kerja sama, ongkos produksi untuk membuat barang yang sama di negara yang berlainan juga akan lain.
Perbedaan dalam penggunaan proporsi dan intensitas faktor produksi yang disebabkan karena perbedaan dalam hadiah alam (factor endowment) yang diterima oleh masing-masing negara. Dengan kata lain ongkos produksi untuk membuat barang yang sama berlainan karena perbedaan hadiah alam, bukan karena fungsi produksinya lain. Salah satu kesimpulan utama teori H-O adalah bahwa perdagangan internasional cenderung untuk menyamakan tidak hanya harga barang-barang yang diperdagangkan saja, tetapi juga harga faktor-faktor produksi yang digunakan untuk menghasilkan barang-barang tersebut. Kesimpulan ini sebenarnya merupakan akibat dari konsepsi mereka mengenai hubungan antara spesialisasi dengan proporsi faktor-faktor poduksi yang digunakan.
Dalam hal-hal khusus, bahkan tidak mungkin untuk mengenali apakah barang-barang itu barang-barang padat karya ataukah barang-barang padat modal dipandang dari dunia sebagai satu keseluruhan. Negara yang memiliki tenaga kerja relatif banyak mungkin saja mempunyai keuntungan komparatif dalam barang-barang yang padat modal dan sebaliknya. Karena akibat adanya perdagangan internasional adalah naiknya harga relatif barang-barang yang dihasilkan dengan menggunakan prinsip keuntungan komparatif itu dan dengan demikian juga faktor produksi yang digunakanya secara intensif, maka akibat pada harga relatif faktor-faktor produksinya mungkin berupa perubahan yang menuju ke arah yang sama tetapi dapat juga berlawanan, lagi pula dalam keseimbangan, kedua negara dapat terus menghasilkan kedua macam barang itu walaupun harga faktor-faktor produksinya berlainan di kedua negara tersebut.

4. Teori Faktor Tempoh tetap
Teori ini mempersoalkan asas kepada perbedaan kos di dalam pengeluaran untuk menjalin perdangangan di antara Negara. Ini meliputi factor tempoh tetap pengeluaran seperti tanah, buruh, modal, kemahiran teknologi dan mengurus.
Oleh itu barangan yang dihasilkan untuk tujuan pengeksportan bergantung besar pada faktor tempoh tetap pengeluaran ini yang ketara di antara satu Negara dengan Negara yang lain. Dengan mengenai factor yang dinyatakan tadi Negara yang bersangkutan akan lebih berupaya pada mengoptimalkan pengeluasan sama ada secara intensif modal atau intensif buruh. Intensif modal ialah keadaan dimana pengeluaran disokong oleh penggunaan mesin dan peralatan yang banyak menggantikan manusia manakala insentif buruh pula memperbanyak manusia terlibat di dalam proses pengeluaran dan penggunaan mesin serta peralatan pada paras yang minimum.

5. Teori Kitaran Hayat
Di dalam teori ini kita dapati, untuk mengembangkan lagi produk yang mungkin sudah tidak digemari lagi di Negara sendiri boleh dilakukan dengan mengetahui dengan jelas kedudukan produk pada kitaran hayatnya. Kalau kita biarkan produk tadi begitu sahaja maka ia akan melalui proses kejatuhan dan mungkin tidak lagi diingini langsung pasaran. Syarikat akan menanggung kerugian yang besar akbiat daipada bertahan di pasaran tempatan. Oleh itu usaha untuk membawa keluar prodek daripada terus jatuh di Negara asing merupakan perlanjutan kepada kitaran hayat produk kerana mugnkin prodek tadi baru melalui fasa satu kitaran hayat iaitu pengenalan di pasaran.
Berdasarkan observasi bahwa sebagian besar produk baru didunia diproduksi perusahaan AS dan dikonsumsi masyarakat AS. Karena tingginya konsumsi dalam negri AS, membutuhkan inovasi produk terus menerus.awalnya,hanya mrk yang berada pada kelas menengah dinegara lain mampu membeli dan diikuti negara berkembang. Setelah kondisi ekonomi berubah,perusahaanmemindahkan produksi di negara yang lebih murah biayanya.negara2 lain membeli produk tersebut lebih banyak,sementara di pasar AS sendiri sdh jenuh”mature’. Maka dalam hal ini (PLC)(Raymond Vernon, pertengahan 1960) menerangkan negara yang asalnya mengexpor,akhirnya menjadi pengimpor.

6. Teori Pertumbuhan Ekonomi.
Teori pertumbuhan ekonomi membahagikan peringkat tertentu yang menyebabkan Negara terlibat di dalam perniagaan antarabangsa iaitu masyarakat tradisional, pra-peningkatan, peningkatan, kematangan, dan era penggunaan yang meluas. Di peringkat masyarakat tradisional , keadaan pertumbuhan ekonomi adalah terlalu perlahan dan penglibatan dengan dunia antarabangsa adalah terbatas. Ini diikuti oleh peringkat pra peningkatan iaitu keadaan sebelum berlaku peningkatan di mana pertumbuhannya menggalakkan kepada peningkatan seperti pembesaran kepada prasarana, pembangunan di sector pertanian bukan semata-mata untuk menampung pemakanan sebaliknya kualiti hasil yang ditanam, dan mengalakan kepada import barangan ke dalam Negara.
Peringkat peningkatan pula merupakan era kepesatan yang menyemarakan lagi pertumuhan ekonomi. Ini diikuti dengan penggunaan teknologi canggih, system pengedaran yang lebih baik, dan ideology politik yang lebih matang. Di peringkat kematangan pula kita mendapati keadaan ekonomi dalam Negara cukup untuk berdikari dengan wujudnya golongan tenaga mair dan arah kepesatan dengan wujudnya golongan tenaga mahir dan arah kepesatan pemakaian teknologi yang lebih terkini. Peringkat akhir dikenali sebagai era penggunaan yang meluas di mana pengguna mencapai taraf hidup yang tinggi dan lebih menghendaki kepada barangan mewah serta mampu untuk memilikinya.

J. Hambatan perdangangan Antarabangsa.
Perdagangan antara sebuah negara dengan sebuah negara seringkali tidak berlaku dengan bebas atau lancar seperti yang dinyatakan di dalam teori, model atau konsep. Seringkali wujud halangan di dalam perdagangan antarabangsa antara dua buah negara. Kerana tidak ada jaminan yang faedah daripada perdagangan antarabangsa itu akan diagihkan secara merata kepada Negara-negara yang terlibat. Maka dari itu ada beberapa hal yang menyebabkan perlindungan sehingga memberikan dampat terhadap perdagangan antarabangsa, diantaranya ialah;
1. Untuk melindungi industry muda
Alasan semacam ini biasa diberlakukan pada Negara yang baru sahaj memasuki bidang perindustrian. Alasan-alasan yang di berlakukanya ialah:
o Setiap Negara mempunyai kemampuna untuk mandiri dengan meningkatkan kemahiran dan kecakapan buruh.
o Setiap Negara mempunyai hak untuk meningkatkan kewalitas dan produktifitas yang terpendam
o Perlu adanya perlindungan kepada industry muda dalam persaingan ini, kerana bila tidak dilindungi akan hilang dan punah.
2. Mempelbagaikan industry
Adanya perluasan dan penambahan pada berbagai macam industry, ini semua diharapkan untuk menjaga terjadinya peparangan dan perselisihan antara Negara yang bersangkutan.
3. Melindungi peluang pekerjaan
Dengan adanya perluasan industry tersebut secara tidak langsung akan memberikan peluang yang besar untuk menarik pengangguran sehingga kesejahteraan rakyat kemungkinan dapat dirasakan dengan banyaknya buruh.
4. Mendatangkan hasil
Perlindungan ini juga ditujukan untuk mendatangkan hasil, iaitu apabila duti import dikenakan, ia akan membawa hasil.
5. Melindungi industry barang-barang penting
Untuk menjadikan sebuah Negara yang kukuh dan stabil, maka Negara tersebut hendaklah membangunkan industry asas atau industry yang mengeluarkan barang-barang keperluan.
6. Mengurangkan deficit dalam imbangan pembayaran
Sekiranya imbangan pembayaran sesebuah Negara senriasa mengalami kekurangan besar, langkah yang biasa diambil ialah menyekat dan membatasi jumlah import dengan mengenakan cukai import.
7. Menggalakkan penggunaan barang-barang tempatan
Dengan harapan penduduk tempatan dapat mengunakan barang-barang tempatan dengan semaksimal mungkin.
8. Keingginan untuk menjadi serba mencukupi
Harapan dari perlindungan ini supaya Negara bias lebih mandiri dan berdikari.
9. Menentang tindakan perlambakan.
Dalam keadaan tertentu, pengeluar du setengah-setengah Negara akan mengenakan harga yang lebih rendah bagi barang yang di eksportnya berbanding dengan harga tempatan.

K. Cara-cara Perlindungan
Adapun cara-cara yang biasa diperbuat oleh kerajaan untuk melindungi dalam ekonomi sebuah Negara ialah dengan cara:
1. Tarif
Cukai atau tarif adalah bayaran yang dikenakan ke atas perdagangan barangan atau perkhidmatan dan ianya boleh dikenakan ke atas barangan yang diimport atau dieksport. Olehnya melalui tariff sesebuah Negara boleh mempengaruhi corak dan jumlah perdagangannya dengan dunia luar.

Cukai boleh dikenakan dalam dua cara:
- Specific Tariffs (Cukai Khusus) dikenakan berasaskan berat atau bilangan barangan. Mungkin kerajaan membebankan cukai dengan 15% perunit/berat/kg.
- Ad Valorem Tariffs yang dikenakan berasaskan nilai atau harga sesuatu barangan. Sebagai contoh kerajaan mungkin mengenakan cukai sebanyak Rp 500.000,- ke atas setiap set televise yang di import masuk ke negaranya
Cukai di anggap penting bagi sesebuah negara kerana cukai dianggap sebagai punca pendapatan sesebuah negara, tetapi yang lebih penting cukai digunakan sebagai cara/alat untuk mengurus perdagangan.
Seperti yang dinyatakan tadi matlamat ini dilihat lebih penting di dalam membincangkan tentang perdagangan antarabangsa. Cukai digunakan sebagai alat untuk melindungi industri domestik terutama industri baru (infant industry) dari persaingan secara terus dari pengeluar asing. Ini akan memberi peluang kepada industri tempatan untuk berkembang dan seterusnya matang sebelum bersaing di pasaran terbuka. Contohnya cukai import kenderaan yang tinggi kepada kenderaan import yang masuk ke pasaran Malaysia untuk melindungi industri automatif tempatan (Proton). Persaingan dengan negara asing atau firma asing di pasaran terbuka akan menyebabkan penurunan di dalam industri tempatan dan seterusnya boleh menyebabkan pengangguran dan pengurangan pendapatan.
2. Halangan selain Cukai.
Laird dan Yeats (1990) telah mengenalpasti tiga jenis halangan bukan cukai.
i) Kuota – Perlaksanaan secara langsung dengan menghadkan kemasukan berasaskan produk atau barangan dan negara (geografi)
Kuota adalah had import dalam bentuk kuantitatif berdasarkan bilangan/jumlah ataupun nilai. Contohnya bilangan kenderaan yang diimport dalam setahun dihadkan kepada 10 000 buah sahaja; nilai import sayur-sayuran dihadkan kepada RM 100 juta sahaja; dan sebagainya.
Kesan kuota hampir sama dengan cukai. Kuota boleh dilaksanakan juga dalam aspek pemberian lesen atau permit kepada pengimport melalui bidaan/tander yang dikeluarkan oleh kerajaan. Sesiapa yang berjaya memenangi tender tersebut akan diberi hak untuk membawa masuk barangan tertentu dari sesebuah negara.
ii) Standart atau Piawayan – Kaedah perlaksanaan secara tidak langsung melalui penguatkuasaan undang-undang atau peraturan
Piawaian atau Standart terhadap barangan secara amnya bertujuan untuk keselamatan dan spesifikasi teknikal bagi membolehkan barangan yang diimport digunakan dengan selesa oleh pengguna tempatan. Setiap negara mempunyai badan Standart yang bertujuan untuk memastikan kualiti ataupun piawaian terhadap sesuatu produk dipatuhi.
Selain itu ada juga organisasi atau institusi khusus yang bertindak mengawal kemasukan sesuatu barangan seperti produk kesihatan perlu mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan.
Contoh lain; Kenderaan yang hendak masuk ke pasaran Amerika mestilah mendapat jaminan dari ‘Consumer Product Safety Commisson’ sebelum boleh dijual
iii) Polisi dan prosedur kerajaan yang perlu dipatuhi.
Polisi dan prosedur kerajaan juga seringkali digunakan oleh kerajaan sesebuah negara dalam menghadkan kemasukan barangan import dari luar. Seringkali kerajaan mengenakan syarat dan prosedur yang ketat sebelum membenarkan sesuatu barangan itu dibenarkan dijual di sesebuah negara.
Walau bagaimanapun, halangan bukan cukai ini biasanya tidak diwujudkan ke atas semua barangan atau semua negara. Sebaliknaya hanya sesetengah sektor khusus seperti pakaian, mesin, automatif, hasil pertanian dan sebagainya atau negara tertentu yang terlibat dalam perlaksanaan halangan bukan cukai ini.
iv) Subsidi eksport
Subsidi eksport merupakan satu langkah yang boleh diambil oleh sesebuah Negara unutk membantu para pengeluar dalam negeri atau tempatan suapata dapat bersaing dengan lebih berkesan dalam pasaran dunia. Ini dilaksanakan melalui pembayaran subsidi kepada pengeksport supaya kos pengeluaran mereka dapat dikurangkan dan akhirnya dapat menurunkan harga barangan eksport mereka.

L. Penutup
Perdagangan Internasional yang pada masa awalnya disebabkan karena sebab alamiah karena desakan kebutuhan akan hal-hal mendasar yang tidak bisa dipenuhi sendiri dalam perkembangannya berubah menjadi mencari manfaat dari perdagangan yang bisa didapatkan seperti motif mencari keuntungan, memperoleh teknologi baru serta menjadi kekuatan tersendiri dalam politik internasional.
Dari perkembangan perdagangan internasional dari berbagai masa diatas yang berinisiatif dengan bersandar pada teori-teori perdagangan adalah negara-negara maju dari Eropa Barat dan konsekuensinya yang diuntungkan adalah negara-negara Eropa tersebut.
Negara dunia ketiga atau berkembang sangat lamban dalam merespon dan ikut bermain dalam perdagangan internasional pada masa awal-awal perkembangan perdagangan internasional. Negara-negara ini hanya dijadikan sebagai sumber bahan baku dan tenaga kerja bukan sebagai mitra dagang yang konsekuensinya Negara-negara ini pun sampai saat ini relative tetap miskin.
Adanya perkembangan perdagangan internasional yang memberikan banyak kesempatan terutama di era Globalisasi ini akhirnya juga bisa memunculkan kekuatan ekonomi baru yang berasal dari negara ketiga/berkembang yang dikenal sebagai Asian New Industrial Countries seperti Korea Selatan, Singapura dan Taiwan.
Jadi di Era global dengan jika kita memiliki kekuatan sumberdaya manusia dan kemauan untuk maju dan tidak menutup diri dari dunia luar maka kemiskinan yang identik dengan dunia ketiga atau berkembang bisa dihilangkan. Ini bukan mimpi karena kita bisa melihat bukti langsung dari perkembangan ini yang semuanya berasal dari perdagangan internasonal yang terbuka pada New Industrial Countries yang tebukti maju dan kuat..







M. Referensi

Abdul Kadir Mat Yazif (2003) Ekonomi Makro, Malaysia: Pearson prentice hall
David Recardo (1951) the work of correspondence of david Recardo, p.Staffa. Cambridge: Cambridge university press.
H. Robert Heller (1982) PErdagangan antarabangsa teori dan bukti empiris, Kuala Lumpur: Dewan bahasa dan pustaka
harless p.r Jhoseph. Ed. Sjamsul Arifin Kerjasama perdangan Internasional peluang dan Tantangan Bagi Indonesia. Jakarta: Media Komputindo
http://www.brookesnews.com/index.html
Jomo K.S dan Ishak Shari (2003) Makroekonomi, Kuala Lumpur: Yeohprinco, sdn.Bhd.
Lepi.T Tarmidi Jurnal Kajian Wilayah Eropa, Volume II – No.3 – 2006. Program Studi Kajian Wilayah Eropa-PPs UI
Rahim Abdullah (1996) pengurusan perniagaan antarabangsa, Kuala Lumpur: Utusan Publication dan Distributor sdn.bhd.
Paul R. Krugman & Maurice Obstfeld, (2003) Ekonomi Internasional, Teori dan Kebijakan. Ed 2, Jakarta: PT.RajaGrafindo Persada.
Rohaini Mustaffa (1990) Teori perdaganan antarabangasa, Selangor Darul Ehsan: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Rosli Mahmood (1998) PErdangangan Antarabangsa, Kuala Lumpur: Utusan publication & distributor SDN BHD
Stephen P. Magee (1979) International Trade, Unversity of texas at Austin, Addison-wesley Publishing company.
Yusmichad Yusdja (2004) Tinjauan toeri perdagangan Internasional dan keunggulan kooperatif, Bogor: Forum Penelitan Agro Ekonomi, vol: 22, No 2.




0 komentar:

Posting Komentar